Titulky pro neslyšící a nedoslýchavé

Pokud jsem na předchozích stránkách psala, že jsou obecně divadelní titulky hodně specifickým oborem, platí to u titulků pro neslyšící dvojnásob. Na co je třeba dávat pozor?

Umístění

Titulky by měly být, pokud možno, přímo na scéně, zároveň na ně ale nesmí přímo mířit reflektory. Samo o sobě trochu oříšek.

Výběr hry

Otitulkovat je pochopitelně možné prakticky cokoli, přesto v tomto případě platí - méně je více. Čím míň postav, tím snazší orientace pro diváky.

Barva

Každá postava by měla mít svou vlastní barvu titulku, aby bylo ihned zřejmé, kdo hovoří. Pokud bude odpovídat např. barvě kostýmu, tím lépe.

Zvukové efekty

Svůj titulek by neměly mít jen repliky, ale i všechny důležité doprovodné zvukové efekty. Co by byla Divoká kachna bez závěrečného výstřelu?

Tempo

Podobně jako u počtu postav platí, že čím pomalejší tempo řeči a menší množství replik, tím větší šance, že si diváci užijí i herce.

Pokud ve vás výše uvedené budí obavy, aby nebylo s tvorbou titulků pro neslyšící víc práce než užitku, nezapomeňte, že s pomocí dobře vytvořených titulků můžete zprostředkovat tento jedinečný zážitek lidem, kteří by se do divadla jinak vůbec nevydali. I s menší sluchovou vadou, jež se dá v běžných každodenních situacích kompenzovat naslouchátkem, se totiž návštěva divadla v důsledku některých zvukových efektů (např. sirény, výstřely či bombardování) mění v závody v nasazování a následné vyndavání naslouchátka.

Pokud tedy o titulcích pro neslyšící uvažujete, zkuste jim dát šanci. Ráda vám s přípravou  pomůžu.

Napište mi: